onsdag 20 februari 2008

Transsexuell pingstpredikant

En kvinna skall inte bära vad som hör till en man, inte heller skall en man sätta på sig kvinnokläder. Ty var och en som gör så är en styggelse för Herren, din Gud.(5Mos22:5)


En av de allra första och största evangelisterna på Internet, så skulle jag vilja beskriva pingstpredikanten. Förr predikade han Jesus och Guds ord, verser som den ovan och liknande versar. På sin hemsida (länk nedan) har pingstpredikanten nu länge predikat transsexualitetens evangelium istället. Där kan man även se gåtfulla bilder på pingstpredikanten. Egentligen undrar jag om det är rätt att kalla honom för pingstpredikant? Jag har svårt att föreställa mig att han har pingströrelsen bakom sig idag?

Pingströrelsen har många församlingar som är bibeltroende - och även om dessa välkomnar transexuella så är de en obskyr företeelse. Är man pingstpredikant så känner man till Guds ord och förväntas följa det. Jag måste säga att den som i det klimatet genomgår den metamorfos som pingstpredikanten gör måste vara oerhört övertygad, stark och bestämd eller komplett galen.

Enligt Guds ord så väljer man själv sin sexuella läggning. Sexuell läggning är alltså inget permanent utan går att ändra. Det är den fria viljan som styr och det finns organisationer som hjälper människor som vill följa Guds ord. Ett exempel är Exodus International (länk nedan) som hjälper människor att lämna exempelvis den homosexuella livsstilen. Transsexualism är dock ingen sexuell läggning utan handlar om könsidentiet. Pingstpredikanten har alltså inte utgett sig själv för att vara homosexuell. Han menar istället att han inte är en man utan en kvinna.

Källa:
Exodus International
http://evangelisten.se/
http://transsexuel.se/
Allan blev Maria
Relaterat:
Aktionsgruppen mot sodomi hackade evangelisten

36 kommentarer:

Anonym sa...

Vi lever i en ny tid och kan inte hänvisa vad som sades i GT på sin tid.
Jesus älskar alla oavsett kön eller hur vi är och lever. Visa hänsyn mot en människa som har en lång resa framför sig. Maria har visat osedvanligt stort mod och vi ska respektera henne tycker jag
/Janina

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
David Winther sa...

Visst ska man respektera den människa som vill vara transsexuell men om man inte vill så är det ju bra med organisationer som kan hjälpa den människan.

Anonym sa...

Att det finns människor som på 2000-talet fortfarande hänvisar till GT - det är för mig en gåta. Samhället moderniseras och med det även de flesta människor men tyvärr finns en klick kvar som påstår sig veta att en över 2000 år gammal historia fungerar att leva efter idag. Fascinerande. Man får hoppas att de har ström och rinnande vatten och någorlunda komfortabla liv i övrigt.
/Tony

David Winther sa...

Som jag ser det så gäller alla Bibelns regler och förordningar fullt ut idag även om alla givetvis inte tillämpas fullt ut.

Det är upp till var och en vilket liv de vill leva. Gud tvingar sig inte på någon människa. Men för den som tagit emot Jesus väntar ingen dom utan evigt liv.

Maria Hansson Nielsen sa...

Själv har jag inte utgivit mig för varande pingstpredikant.

Rubriksättaren la upp detta eftersom jag är med i en pingstförsamling.

Läs hela artikeln, så ser du at församlingen inte anser jag handlar rät, men de väljar respektera mig i alla fall.. Hur tror du Jesus skulle göra?

Glöm inte orden: "Den som är utan synd, kan kasta den första stenen."

Förövrigt är det INGEN sexuel lägning. Transsexualitet fins inte, bara i visas tankar.. Det handlar om transexualism, en medicinsk diagnos på et sjukdomstilstånd, där könsidentiteten från 6 - 8 väckers forstret går åt ena hålat medan den fysiska kropen går åt andra.

David Winther sa...

Tack för din kommentar.

Du kan ju inte förneka att du var en av de största och första predikanterna på nätet. Att du sedan är med i Pingst och har predikat pingst budskap i alla år måste ju göra dig till en pingstpredikant i allas ögon inte bara Aftonbladets.

Jag respekterar dig också, och för min del får du göra som du vill men jag tror att det finns fler vägar än skalpellen.

Anonym sa...

"Som jag ser det så gäller alla Bibelns regler och förordningar fullt ut idag även om alla givetvis inte tillämpas fullt ut."

I gamla testamentet står det många förmaningar som ett öga för ett öga tand för tand, det står dessutom hur man ska behandla folk som gör diverse synder med stening. Att äktenskapsbrott är en DÖDSSYND.

I nya testamentet står det däremot att du ska vända andra kinden till och dessutom att det viktigaste budordet är att älska din nästa. I min fulla tro så tror jag att gamla testamentets regler och förmaningar ligger under Jesus förmaningar och de i gamla testamentet i princip är oviktiga om Jesus sagt något annat. Jesus är vägen till evigt liv och det är väl det du söker.

Jag tycker inte att du ska behöva bekymra dig om den här personen och bara försöka att se på ditt eget liv och vad du behöver förbättra. Leta inte efter stickan i din broders öga förrän du tagit ut bjälken i din egen.

Det denna person gör kanske är en synd enligt Gud men du behöver inte skriva om det om du inte själv hade tänkt skriva om alla synder du begått, begår eller ska begå...

Elin sa...

Jag tror att många som tycker att det är äckligt och konstigt gör ett tankefel. Det här är inte "män i kvinnokläder" resp. "kvinnor i manskläder" det är kvinnor i manskroppar resp. män i kvinnokroppar. Om jag som kvinna tänker mig att jag skulle byta kön till att vara man, så skulle det för mig vara fullständigt främmande och märkligt. Jag tror de som är rädda för transsexuella tänker så. Jag tror att man måste vända på det och tänka, tänk om jag istället för den kvinnokropp jag har istället hade en manskropp (eller tvärtom om du är man, istället för den manskropp du nu har, hade en kvinnokropp) , skulle inte DET kännas väldigt främmande och vara något du skulle vilja rätta till? Om du är precis den som du är nu, men hade en kvinnokropp istället, skulle du känna dig tillfreds med detta? Jag (som kvinna) skulle tycka det vara fruktansvärt jobbigt att vara lika mycket kvinna som jag är nu, men tvingas gå runt i "ett mansfodral" och låtsas vara man, fast man känner sig lika kvinnlig som andra tjejer. Om du var den du är, men hade det motsvarande könets kropp, skulle du verkligen trivas så?

Noa Resare sa...

David,

Intressant att du hänvisar till 5 Mos 22:5 när du ifrågasätter transsexualism. Jag tycker att det är en regel som väldigt tydligt visar att det är problematiskt att lyfta mosaiska lagar ut ifrån sitt specifika kulturella sammanhang. Vad var kvinnlig klädsel några hundra år innan Kristus? Vad var manlig? Är det acceptabelt för en kvinna idag att ha långbyxor? Var det acceptabelt för 100 år sedan?

Sådana regler bör vi naturligtvis inte fästa någon vikt vid, nu när vi har ett bättre förbund. Att göra så skulle helt säkert innebära att lägga en börda på syskon på ett sådant sätt som redan apostlamötet i Jerusalem tog avstånd ifrån. (Apg 15:28)

Du skriver att du tror att det finns "fler vägar en skalpellen". Skall jag tolka det som att du tycker att en som har en genuin diagnosticerad transsexualism ändå skall välja att inte genomgå en könskorrigering? Vad har du för argument för en sådan hållning?

/noa

David Winther sa...

Anonym, du har helt fel. Att vända andra kinden till är en nådehandling som även gällde i GT. Lagen gäller fullt ut, idag. Jesus sade själv det i Matteus 5:17:

"Ty sannerligen säger jag er: Intill dess himmel och jord förgås, skall inte den minsta bokstav, inte en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.

19. Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket. "

Jag han gick längre än så han skärpte lagens bud:

"27. Ni har hört att det är sagt: 'Du skall inte begå äktenskapsbrott.' 2Mos. 20:14.

28. Men jag säger er: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.

29. Om nu ditt högra öga är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig; ty det är bättre för dig att en av dina lemmar fördärvas, än att hela din kropp kastas i Gehenna.

30. Och om din högra hand är dig till förförelse, så hugg av den och kasta den ifrån dig; ty det är bättre för dig att en av dina lemmar fördärvas, än att hela din kropp kommer till Gehenna. "

David Winther sa...

Skillnaden är att Jesus förlöste nåden på korset så att var och en som tar emot Jesus som Herre i sitt liv kan få nåd.

Johnny sa...

"En kvinna skall inte bära vad som hör till en man, inte heller skall en man sätta på sig kvinnokläder. Ty var och en som gör så är en styggelse för Herren, din Gud.(5Mos22:5)"

Hmm...så alla kvinnor som burit byxor hamnar i helvetet ;) Intressant. Vad är det för kläder som hör till en man? vad är det för kläder som hör till en kvinna? Har inte det ändrats hundratals gånger genom historien?

David Winther sa...

Hårklyverier...

David Winther sa...

Noa,
Tack för din kommentar. Du frågar efter min hållning och den är att jag är fullt och fast övertygad om att Jesus kan bota även denna dysfunktion precis som Han kan bota exempelvis homosexualitet.

Kolla in vittnesmålen på Exodus
hemsida.

Anonym sa...

Trist att se att så många lever kvar på 1800-talet.
Att ni aldrig kan vara nöjda med nånting, uppdatera erat tänkande lite istället för att vara så trångsynta och konserativa.
Ni vill säkert själva ändra om er eftersom allt ni gör är att lägga er i vilket kön, kläder och kärlek andra väljer.
Ni kommer aldrig kunna ändra på människor ändå, bättre att acceptera situationen. Man kan inte alltid få som man vill men i vissa fall kan andra det, var glada för det att man faktiskt kan ändra på sig själv idag till att må bättre.

David Winther sa...

För min del får du ha vilka kläder du vill men Guds ord har en annan ordning.

Jag lever definitivt inte i 1800-talet. Men att kapitulera för en sjukdom det är 1800-tal.

Vi har den fria viljan och välja vad vi vill. Det lägger jag mig inte i. Men jag säger att om man vill försändra sig så går det.

Anonym sa...

Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt.
Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris?
I Tredje Moseboken 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU. Kan han ha rätt?
Min granne som jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt Andra Moseboken 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt Tredje Moseboken 21:20 får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och det vore kul att se hur han uppför sig i kyrkan. Är det okej om jag sitter i vapenhuset?
Kan mina barn börja att träna fotboll i IFK Värnamo då Tredje Moseboken 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsätta spela här hemma med en plastboll?
En bonde här ute i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot Tredje Moseboken 19:19.
Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen bomull och polyester).
Är det nu nödvändigt att samla hela Tönnöbyn för att stena dem? (Tredje Moseboken 24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (Tredje Moseboken 20:14)?
Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram mot tydliga och raka svar.
Stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.

1Mos 1:16
Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över dagen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna. :
Sen när var Månen ett ljus?Det finns bara ett Ljus och det är solen som reflekterar ljuset i Månen !Fel på första sidan i Biblen.Ändå tror en del att Biblen är fakta.

David Winther sa...

Anonym, ditt problem är gammalt och för tvåhundra år sedan kunde vilken nioåring som helst svara på din fråga. Alla har vi syndat och är värdiga döden eftersom vi är skyldig att följa varenda lag som står i Bibeln. Men det finns en som tog vårt straff, Jesus. Han dog i ditt ställe.

Jag saxar ur Romarbrevet 3:

"10. Så är ock skrivet: Ingen rättfärdig finns, inte en enda.

11. Ingen förståndig finns, ingen finns som söker Gud.

12. Nej, alla har de avvikit, allesammans har de blivit odugliga, ingen finns som gör vad gott är, det finns ingen enda.

13. En öppen grav är deras strupe, sina tungor bruka de till svek. Huggormsgift är inom deras läppar.

14. Deras mun är full av förbannelse och bitterhet.

15. Deras fötter är snara, när det gäller att utgjuta blod.

16. Förödelse och elände är på deras vägar,

17. och fridens väg känna de inte.

18. Guds fruktan är inte för deras ögon.

19. Nu vet vi att allt vad lagen säger, det talar den till dem som har lagen, för att var mun skall bli tillstoppad och hela världen står med skuld inför Gud;

20. ty av laggärningar blir intet kött rättfärdigt inför honom. Vad som kommer genom lagen är kännedom om synden.

21. Men nu har, utan lag, en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittna om,

22. en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla dem som tro. Ty här är ingen åtskillnad.

23. Alla har ju syndat och är i saknad av härligheten från Gud;

24. och de bli rättfärdiggjorda utan förskyllan, av hans nåd, genom förlossningen i Kristus Jesus,

25. honom som Gud har ställt fram såsom ett försoningsmedel genom tro, i hans blod. Så ville Gud – då han i sin skonsamhet hade haft fördrag med de synder som förut hade blivit begångna – nu visa att han dock var rättfärdig.

26. Ja, så ville han i den tid som nu är lämna beviset för att han är rättfärdig. Härigenom skulle han både själv befinnas vara rättfärdig och göra den rättfärdig, som låter det bero på tro på Jesus.

27. Hur blir det då med vår berömmelse? Den är utestängd. Genom vilken lag? Månne genom en gärningarnas lag? Nej, genom en trons lag.

28. Vi håller nämligen före att människan blir rättfärdig genom tro, utan laggärningar. "

David Winther sa...

Månen är ett ljus. Annars skulle det vara mörkt.

Noa Resare sa...

Jag tror också att Jesus kan bota vad han vill, men frågan var inte om mirakulöst helande kan ske eller inte, utan om det är rimligt att undvika den behandling som vi vet fungerar, nämligen könskorrigering.

Jag tycker att det är enormt oansvarigt att uppmana till exempel en cancerpatient att inte ta emot den behandling som erbjuds av svensk sjukvård med motivationen att Gud kan hela. På samma sätt är det oansvarigt att ta avstånd från könskorrigering för transsexuella. Det handlar inte om att bortse från möjligheten till mirakulöst helande utan om att välja det bästa alternativet av det som vi människor kan göra.

Jag har god koll på den information som Exodus förmedlar. För att ge en mer heltäckande bild av frågeställningen de tar upp så rekommenderar jag dock en titt på vittnesbörden från Beyond Ex-Gay

frid/noa

David Winther sa...

Jag har aldrig gillat Beyond Ex-Gay. Den hemsidan är otro för mig och klarlagt defaitistisk i sitt upplägg.

När det gäller cancerpatienter så har jag aldrig rekommenderat någon att inte gå till läkare, tvärtom så har jag hela tiden argumenterat för att de ska göra det.

Men jag tror inte skalpellen är det första man ska ta till utan i detta fallet så tror jag att pingstpredikanten kan vara hjälpt av Exodus International. Det borde han prova först.

Noa Resare sa...

Att undvika Beyond Ex-Gay på grund av att sidan skulle vara "otro" tycker jag har vissa likheter med att köpa en bil och bara lyssna på bilförsäljaren. Att inte undersöka om det finns kritik mot bilmodellen man tänkt köpa från annat håll är upplagt för en riktigt dålig affär.

De personer som kommer till tals på Beyond Ex-Gay tycker jag dessutom är väldigt tydliga med att de de inte har den slutgiltiga sanningen om ex-gayrörelsen. De påstår inte att allt från Exodus skulle vara dåligt, utan berättar på ett balanserat och ödmjukt sätt om de egna erfarenheterna.

Jag har inte påstått att du menar att cancer borde förbli obehandlad. Samtidigt tycker jag att din rekommendation till Maria, att söka sig till Exodus istället för att ta del av den behandling som sjukvården erbjuder, tyder på att du saknar kunskap om transsexualism. För en genuint transseuxell person är enbart terapi inte en lösning, det är däremot en könskorrigering.

Om Exodus kan göra något för en transsexuell person så handlar det om att förmedla ett mirakulöst ingripande och inget annat. Att välja kontakt med Exodus istället för behandling i sjukvården handlar alltså om att välja bort något som fungerar för att istället vänta på ett mirakel som kan ske, men även kan utebli. För mig har en sådan strategi tydliga likheter med fanatiker som väljer bort till exempel en cancerbehandling i väntan på ett mirakulöst helande.

David Winther sa...

Du pratar om fanatiker och Jesusfanatiker får du gärna kalla mig.

Men det jag har sagt det har jag sagt. Skalpellen bör vänta tills andra vägar är provade fullt ut.

Anonym sa...

Skumma bara igenom texterna men att kvinner inte skulle ha byxor för det är mans kläder??? De män som bor nere i varmare länder bär kjol liknande kläder.Vem har sagt att byxor är bara för män? Och att kjolliknande kläder är för kvinnor. Det finns väll andra klädesplagg som skilljer sig markant på herrstil och dam stil.TeX bh, mini kjol.högklackade skor, smink,målade naglar.mm

mvh o

Anonym sa...

Det jag inte förstår är om man föds med en kvinnokropp hur man kan påstå att hjärnan är en man.Hur kan man födas i en mans kropp och hjärnan vara och tänka som en kvinna.
Har ju dock aldrig hört att en ko har avlat fram en häst med en hjärna som beter sig som en ko.

Att kyrkan ska viga partners tycker jag är fel.Visst får dom vigas men då får det vara borligt.Kyrkans grunpelare är biblen.Inte trender och mode som ska ändra kyrkan

mvh o

Anonym sa...

Till o

Nu är det så att din förklaring om hästen och kon hänvisas inte om könsidentitet, så det är inte konstigt att du inte förstår transsexualism.

Kroppen består av ett inre kön dvs hjärnan och yttre dvs kroppen som då är könsorganen. Och de människor som födds med både kvinno och mans könsorgan har även ett kön i hjärnan som bestämmer vilket kön personen bestämmer sig att vilja ha. Så där i förklaras transsexualism.

/r

David Winther sa...

Jag tror på Jesus. Jesus kan bota dig. Även om det handlar om transsexualitet och inte homosexualitet.

Kolla länken till Exodus.

Anonym sa...

Hejsan alla glada vänner i Kristus!

I 1:a mosebok 1:27 står det: Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han HENNE, till man och kvinna skapade han dem.

Ormen Förledde Eva i Edenslustgård och de åt av Den förbjudna frukten.

Som de flesta Kristna tror, skapade Gud mannen och maninnan till sin avbild.

Vi var inte fullkomliga.

Efter syndafallet blev vi rädda för varandra, och måste skyla våra kroppar.

OK!
Åter igen!
Glöm inte att vi skapades till Guds avbild, och gud värdesätter alla lika.

Efter syndafallet blev det Failures, som fortsatt är Guds arvingar.

Vi som kristna kan inte sitta och skryta med hur duktiga och felfria vi är.
Det är detta som gör att församlingarna minskar bl.a.

Om vi öppnar upp församlingarna för alla, och tar dem till oss med kärlek, då växer församlingen.

I den församling jag går till predikade pastorn, och sade: Han som sitter med tatuering framför, var inte välkommen på 50 talet, men idag är han det.

Förskjuter vi de som är annorlunda, handikappade, och kanske nuvarande eller föredetta missbrukare?
Ja isåfall kan vi sitta och fundera varför församlingen minskar.

DET ABSOLUT VIKTIGASTE ÄR ATT EN MÄNNISKA HAR EN STARK GRUNDTRO ATT BYGGA SITT LIV PÅ!

Det står i bibeln att vår kropp är ett tempel.
GUD BOR I DIG!

Ikke glöm det!

Kyrkobyggnaden är människans påhitt.

Glöm inte att Jesus inte gillade tempelbyggnaderna och dess uppbyggnad.

OBS! Vi har ett mänskligt behov komma samman, och det står att där två eller tre är församlade i mitt namn skall jag vara med eder.

Du måste faktiskt inte sitta i samma bänk, eller vid samma kaffebord som en du inte gillar.
Är det riktigt illa får du väl byta församling!

Faktiskt har vi i de flesta församlingar hembönegrupper, och man måste inte ta till sig alla i en hembönegrupp.
Det viktigaste som jag ser det är att alla får plats någonstans, och alla skall inte vara med i min bönegrupp.
Jag tror vi kan vara gott eniga på dessa pungter.

Vi behöver inte jämt och ständigt försvara oss.
Jesus har dött för våra synder och vi får leva i fred och ro, samtidigt som vi åkallar hans namn.

Ha en välsignad fortsatt liv oavsett vem du är.

Anonym sa...

Det finns en plats för var människa i världen.

Om vi fortsatt gnabbas om vem som är bäst gör djävulen allt för att förstöra söndra och splittra.
Det är inte möjligt att vara kompis med alla.
Om det är något som inte stämmer bibliskt, får vi undervisa om det, men det gäller att gå varsamt fram.

Jesus undervisade och talade om det glada budskapet, men han fösköt inte människan.

En människa som är annorlunda än den stora massan, skall inte tvingas fly till den stora staden, eller gömma.
Så gjorde frikyrkofolket förr innan de blev accepterade.
Alltså man startade i löndom i hemmen för att man inte dög i den traditionella församlingen (Läs Stadskyrkan).
När jag växte upp kunde knappt prästen och frikyrkopastorn säga hej till varandra.
Nej ta till oss de som har villighetens skor och predika Evangelium, samt öppna upp kyrkorna för vanligt folk!
Vanligt folk, d.v.s. de som inte faller alla perfekta kristna på läppen!

Halleluja!

David Winther sa...

Tack Anonym för din kommentar.

Innan du opererar om dig till kvinna så skulle jag vilja säga att jag tror inte att lösningen på problemet ligger hos kirurgen.

Jag är övertygad om att du själv kan ändra din identitet genom att välja vad du tänker på. DU KAN STYRA DINA TANKAR och eftersom du får dina känslor från dina tankar så KAN DU STYRA DINA KÄNSLOR.

Eftersom din könsidentiet kommer från dina känslor, så blir slutsaten att DU KAN SJÄLV BESTÄMMA DIN KÖNSIDENTITET.

Jag säger inte att det är lätt, det kräver sin man. Men med hjälp av Guds Ande, bön och fasta så går det. Jag vet att det fungerar. Jag vet att Gud existerar och gör under och mirakler.

Och kära predikant. Jag dömer dig inte men om någon kan klara detta så är det du. Du vet om någon hur Gud kan förvandla människor.

Anonym sa...

Hejsan David winther!
Du har så rätt så rätt så!
Det sitter inte hos kirurgen!
känner du dig som kvinna fast du är född som man så är det bara att gå vidare.
Problemet är bara att vad samhället än gör, så av och till är det några som inte faller alla på läppen.
Jag har dragit till Broderlandet, för att få ett gott liv.
I de flesta kyrkor jag kommit till säger de hej och välkommen, samt var dig själv.
Man har sagt mig att det sitter inte i kläderna.
De kirurgiska ingreppen är bara egentligen för din egen välbefinnande.
Det finns de som faktiskt vill hävda att de är transexuella, fast kirurgen aldrig justerat nertil.

Jag återkommer till vad jag sagt!
Vi måste sluta käfta på varandra för vårt utsende, våra handikapp, m.m.
Kan vi inte ta till oss människorna med kärlek i församlingarna, ja då blir kyrkorna kända som mer och mer sekteristiska, och trångsynta.

Vi får aldrig glömma att vi enl. Jesus har lika värde.
den dagen vi inte ser att vi är lika värda, har vi kommit långt från jesu värderingar.

Hoppas detta väcker positiva tankar, och inte får er att stänga in er i trångsynthet.
Betänk!
På 50 talet gick alla damer med hatt till kyrkan, och långbyxor var inte att tänka på.
Livet förändras, och vi med det.
En kristen kvinna sade att hon klädde sig bibliskt!
Du kan ju fundera på vad det innebär!
Jag klär mig också bibliskt av och till!!

Ha det gott!

David Winther sa...

Det är så lätt för oss kristna att i första hand vända oss till kirurgen istället för till Jesus som vi borde.

"Ty Herrens ögon sveper över hela jorden, för att han med sin kraft skall bistå dem som med sina hjärtan hänger sig åt honom." (1Krön 16:9)

Tänk på Kung Asa;

"Och i sitt trettionionde regeringsår fick Asa en sjukdom i sina fötter, och sjukdomen blev mycket svår. Men trots sin sjukdom sökte han inte Herren utan endast läkares hjälp."

Och Asa gick till vila hos sina fäder och dog i sitt fyrtioförsta regeringsår."(1Krön 16:12-13)

Det kunde ha gått bättre för kung Asa.

Anonym sa...

Enligt min uppfattning kan du inte välja att tro på att en del formuleringar i Bibeln har giltighet, men andra inte. Du kan inte hävda att man inte får ha sex före äktenskapet, inte bör vara homosexuell, att kvinnan är underordnad mannen... osv och samtidigt hävda att vi ska dräpa den som jobbar på söndagar samt ha slavar, sälja våra döttrar osv. Vem bestämmer vad som gäller? Du? För att du tror "bättre" än mig? Vem bestämmer det? Du?

Det finns krig, svält, övergrepp, utrotning, klimatkatastrofer, förföljelser, dödsstraff, tortyr osv osv. Den gud jag tror tycker att det är mer relevant att ta tag i än folks sexuella läggning. Men så är inte den guden så småaktig heller.

/medlem i svenska kyrkan

Anonym sa...

Rättelse "och samtidigt hävda att vi INTE ska dräpa den som".... osv

David Winther sa...

Tack för din kommentar.
Jag kan inte se var jag påstått att vissa formuleringar i Bibeln inte skulle gälla. Jag anser att varenda lag och regel i Bibeln ska följas till punkt och pricka. De gäller fullt ut idag. Brott mot reglerna ska straffas i enlighet med ordet.

Men nåd ska gå före rätt.